لميس الحديدي تحدث ضــجة بهذه الحلقة

خلال تقديمها برنامج “كلمة أخيرة”، المذاع على شاشة قناة “ONE”، كشفت الإعلامية لميس الحديدي عن عمرها الحقيقي على الهواء مباشرة، موضحة أنها تجاوزت الخمسين، معقبة: “السن مجرد رقم، وحاسة إن شكلي دلوقتي زي قبل كدة”.

وأضافت “الحديدي”، أن موضوع التقييم حسب السن لا ينطبق على الرجال في مجتمعنا، والحقيقة أن المرأة تستطيع ممارسة عملها، وأن تكون جميلة مهما كبرت في السن لأن السن ليس معيارًا للحكم عليها.

وكشفت أنها لا تشعر بفارق رغم تجاوزها سن الخمسين قائلة: “أنا بعمل الحلقة دي، وبعترف إني عديت سن الخمسين، والسن بالنسبة ليا هو مجرد رقم، وحاسة إن شكلي دلوقتي زي قبل كده، واللي بيسألني بقوله سني عادي، عمري ما قلت رقم مختلف دون وجل ولا خجل، لإني حاسة دايما شكلي زي ما هو”.

وخصصت الحديدي فقرة خاصة عن حياة المرأة بعد سن الخمسين ونظرة المجتمع الشرقي لها، موضحة: “المجتمع ينظر للنساء فوق الخمسين نظرة مختلفة عن الأربعينيات، وكأن العمر انتهى، ولو متجوزتيش ومخلفتيش المجتمع هيبصلك، وكأنه بيسألك: لسة عايشة ليه؟”.

وتابعت: “فقرة البرنامج النهاردة نسائية بامتياز فيها اعتراف، ومش كل الستات دايماً بيقولوا سنهن، وبيعتبروها أسوأ حاجة وعيب تسأل فيها الستات، وتقول: عندك كام سنة؟”.

وواصلت: “لما جيت أقولهم عاوزة أعمل حلقة عن نساء ما فوق الخمسين، كل الناس قالولي ليه عاوزة تعملي كده؟ عاوزة أعمل كده لأن الحقيقة المجتمع بينظر لمن هن فوق الخمسين نظرة مختلفة للستات فوق التلاتين أو الأربعين، وتبتدي وصمة من المعايرة”.

وحلت في الفقرة عدد من النساء اللاتي تجاوزن عمر الخمسين ضيفات على البرنامج ليروين تجاربهن بعد تجاوزهن الخمسين واعتبرن السن مجرد رقم.

عن admin

شاهد أيضاً

زوجة محمد صلاح تشاركه هذا الإحتفال

شاركت السيدة المصرية ​ماغي صادق​، زوجة نجم فريق كرة القدم الإنجليزي ليفربول، المصري ​محمد صلاح​، …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.