سمية الخشاب تعليقا على عروس الإسماعيلية

علّقت الفنانة سمية الخشاب، على واقعة اعتداء عريس الإسماعيلية على زوجته قبل دقائق من حفل زفافهما، ثم استكمال مراسم الزفاف، ودفعها للظهور برفقة عريسها عبر مقطع فيديو أشارت فيه إلى “انتهاء الأزمة” بالصلح، وقالت الخشاب أن الواقعة بكل تفاصيلها تعكس ذكورية المجتمع وكيف يتسامح بسهولة مع إهانة المرأة.

وكتبت سمية عبر حسابها الرسمي بموقع تويتر: ‏أنا زهقت أوي مجتمع ذكوري بحت وإهانة المرأة بقت حاجة عادية ويمكن تكون حق مكتسب كمان للراجل واحنا مش واخدين بالنا.. والمفروض أنها تسكت وتداري وتعدي عشان كلام الناس والفضايح والمجتمع اللي مبيسبش حد في حاله والذي منه، الفاتحة علي الجهل والتخلف والـ”لا إنسانية” عروسة الإسماعيلية”.

وتابعت: المفروض يبقي في مادة تتدرس في المدارس والجامعات خصوصا للبنات اسمها ” كيفية الدفاع عن النفس” وتكون بتعلم الناس وخصوصا البنات ازاي يدافعوا عن نفسهم قدام الحيوانات البشرية اللي كترو أوي اليومين دول.

وواصلت التعبير عن غضبها بتغريدة ثالثة قالت فيها: اي راجل همجي جاهل لازم يعرف انه احترامه للانثي من احترامه لنفسه، يا اما بقي يروح يعيش مع الحيوانات ويطبق قانون الغابه وساعتها يبقي علي الرجوله والانسانيه السلام… سلام يا “راجل”.

عن admin

شاهد أيضاً

الفنانة دنيا سمير غانم

أعتقد الجميع أنه من محبى النجوم، وتميز بزيه الصعيدي، وأراد رؤيتهم أو التقاط صور تذكارية …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.